Review Verbaal Meesterschap - Henk Jan Kamsteeg

10 jaar Verbaal Meesterschap - Een ode aan een boek

Remco Claassen viert het 10-jarig jublileum van zijn bestseller 'Verbaal Meesterschap' met een editie met ruim 60 nieuwe pagina's rond de lessen die hij in die jaren leerde, en de komst van online. Henk Jan Kamsteeg, fan van het eerste uur, las de nieuwe editie.

Henk Jan Kamsteeg|3 maart 2022|4-6 minuten leestijd

Laat ik direct maar met de deur in huis vallen: dit is een ode aan een boek. Sinds ik tien jaar geleden de eerste druk van Verbaal Meesterschap las, gebruik ik de theorie in mijn lezingen over leiderschap, deel ik het in mijn workshop storytelling en was het een van mijn bronnen voor mijn eigen boek Spreken met passie. Kortom; Remco Claassen heeft een bijzondere invloed gehad op mijn denken en doen. Dank dus, Remco! En geweldig dat tien jaar na het uitkomen van je boek nu een jubileumeditie is uitgekomen, met waardevolle aanvullingen.

KENNISKLIKO

Goed, vanwaar mijn enthousiasme? Wat Claassen over de kunst van het spreken schrijft is niet nieuw. In de rij moet boeken die ik over dit onderwerp las, kom ik vrijwel alle technieken die de zelfverklaarde ‘kenniskliko’ deelt wel tegen. Maar Claassen deelt zijn geleerde lessen op zijn eigen unieke wijze die iedere pagina de moeite van het lezen waard maakt. Onderstrepen, samenvatten en zelf uitproberen dus.

COMA

Nu ben ik altijd een fan van storytelling geweest. Een liefde waarmee meester Fred Meijer mij in de derde klas van de basisschool met zijn geweldige verhalen heeft aangestoken. Het moment waarop hij aangaf dat we onze schriften in onze vakken mochten leggen, waren de hoogtepunten van de week. Meester Meijer ging vertellen. Het kon niet lang genoeg duren!

Lees verder...